Tuesday 18 May 2010

kisah percintaan mak dan ayah ku

kisah ini bermula ketika aku belum dilahirkan ke dunia fana ini..
tersebutlaaa kisaaa aaa aaaahh~
...(nada syair eh)

ayah aku merupakan ank bongsu daripada 11 adik bradik..(ni xconfirm lah)
dan ayahku juga sgt pandai dikalangan abg-abg dan kakak-kakaknya
ini kerana lepas je darjah 6 o spm
adik beradik lain dah berenti belajar
ttp berbeza dgn ayahku
beliau masih boleh smbung blajar
tetapi kerana desakan keluarga
ayahku kena stop
maybe blom ada rezeki
dan datuk ku menyuruh ayahku bersawah
ini kerana datuk ku mempunyai banyk bendg

(mmg kaya lah masa tu)
ayahku mmg anak yg taat dan rajin
............

emak aku pula ank yg ke 4 dripada 7 adik beradik
seorg anak yg sgt taat dan rajin..
oleh kerana
wan ku xmencukupi wang
mak aku bersekolah hnya setakat spm
setiap hari mak aku ng tok aku
p ambik upah
buat padi org
mak aku mmg rajin

..........

wan (ayah mak aku) ni kaki jalan
dan ramai lak kwn2nya..

(pekida)

nak dijadikan cerita...ada seorg hamba ni..
mau beri cdgan menjodohkan mak aku dgn seorg pemuda ni
..pemuda ni baik dan rajin..
dgn kata-kata ja wan aku xpecaya..so wan aku pun pi lah spy
"hohoii..mmg baek pun..tapi kna tnya anak aku dlu der."
mmg rock wan aku..hihi

then..wan aku pun pulglah ke rumah
dan menanyakan hal ini kpada mak aku..
mak aku cakp kalau elok untuk wan aku
maka eloklah untuk dia juga
tp sebelum tu..
mak aku wat solat istikharah
moga Allah memberi petunjuk....

...................

setelah org2 tua membincgkan ttg hal mereka
maka timbullah kata putus
"setuju"
maka disiapkan pelengkapan untuk meminang

................

setibanya rombongan meminang..
mak aku terdetik untuk menanyakan perihal
calon suaminya nanti
maka wan ku pun menjawab
"dia berkumis dan hitam manis"
masyaAllah
Allah memberikan petunjuk yg benar pada mak aku
dalam firasat mimpi mak aku tu
orgnya berkumis ttp tidak berapa jelas wajahnya
maka mak aku pun bersetuju

..................

dan kahwinlah mereka mengikut kehendak family
"kahwin dulu baru couple"
..inilah mak ayah aku...

................

setelah berkahwin
ayahku mau memantapkan ekonomi
dgn sijil yg ada beliau memohon pekerjaan
Alhamdulillah
pekerjaannya yg dulu kekal sehingga sekarang
cukup untuk kami sekeluarga

sekarang ayahku bekerja sebagai perancang ekonomi
di LKIM

semuanya berkat daripada Allah s.w.t
alhamdulillah

dan Allah telah berfirman "lelaki yang jahat untuk perempuan yg jahat,begitulah sebaliknya
dan lelaki yg baik untuk perempuan yg baik,begitulah sebaliknya.."surah an-Nur 26