Wednesday 18 August 2010

dam dam dum bunyik mercun daa..


apabila dikenangkan masa duludulu.
mulalah gelak sorang sorang.
lepas berbuka puasa je.mulalah dengar bunyi mercun
pong pang pong pang kebabunnn.
menandakan pembukaan perang mercun.
mainlah yg kecikkecik dulu.
mercun yg bunyinya kedepeekkk kedepeekk!! dulu.
mercun mancis.buhla dalam tin kosong.
selagi jiran sebelah tak menempik selagi tulah takbenti.

pastu siapsiap nak p solat tarawih.
aku akak dan mak g jalankaki.
pakai telekong.angin lak tiup.mengerebang la jawabnya.
ayah abg dan abg no 2 aka adik naik moto.

selesai solat.
pulang ke rumah.telekong xsempat lipat.
abg no 1 dan no 2 da ready.
segala mercun dah dikeluarkan.
siap tanglong lagi.
(senang nak cucuh mercun)
aku lah si ayu pembawa tanglong.

mercun bola,mercun ketupat,mercun lalat,mercun telor naga.
dan bla..bla..bla..

first time aku main memang takot.aku hanya berani dgn mercun mancis je.
cucuh mercun buh dalam tin pastu lari jauh jauh jauhhhhhh sambil tutup telinga..itulah aku.
cucuh mercun telor naga lastik tinggi tinggi..fuhyoooooo!!yang menjerit itulah aku.
cucuh mercun roket masuk dalam botol dan botol jatuh terbalik dan lari lari lagi ..hemm itu pun aku.
kesimpulannya aku memang tak teror.hemmm..

dan sekarang apabila dah meningkat dewasa.
semuanya dah takmain.
dan sekarang hanya menjadi kenangan aku bersama abg no 1 dan abg no 2.
kenangan yang besttt!!!