Tuesday 16 August 2011

raya dah nak dekat oii~


assalamualaikum...
dah berapa hari agaknya kita puasa hari ni ye?
dan berapa hari lagi nak raya???

NAK raya???yang paling excited mesti dikalangan budak2 kan. ahhh aku peduli hape.
aku pun excited jugak ni..dan especially jugak kepada orang yang merantau jauh. eceh hihi...tak kiqa dia pi belajaq mahupun dia bekerja...

meh sini aku nak ceta something. ianya adalah satu cerita masa 'kami' muda-muda dulu..
dan lagu faberet kami " balik kampung "..

masih segar diingatan kami apabila tibanya hari puasa dan hari raya..kisah ini bermula sebaiknya ayah ditukarkan tempat kerja..dan disitulah kehidupan kami berubah menjadi keluarga perantau. Tempat yang jauh dari sanak-saudara kami ..huhu sedih aku nak menaip dan menceritakan.. hehe

baru first puasa kami akan kira "berapa hari lagi nak raya" bukan "berapa hari kami puasa" hehehe..punyalah excited.
apabila tibanya hari yang dinantikan "hari balik kampung...hati girangggg"
baju masing-masing siapkan satu beg , beg baju raya satu beg , dannnn....beg mercun satu beg..yela beraya kat kampung lagi meriah kot!!


n
ak balik kampung ni lagi bersemangat kalau sambil-sambil drive tu dengaq lagu raya.yee dak?hehe

tapi malang tidak berbau radio dalam keta rosak pulakkk edei...besa laa dulu keta buruk so radio cepat rosak..kena ketuk2 dulu baru dia nyayi..tapi..tapiii..abang aku ni terer sikit..dia memang tau dah akan hal itu, so dia ambik inisiatif sendiri untuk menghilang kes keboringan tersebut.. dann dari awal lagi dia dah prepare..dia pi beli radio kecik hok buh bateri tu senyapsenyap..takhabaq kat kami pun..
dan maka dengan itu bertambah semangat lah kami...
selama beberapa jam di atas jalan, kirakira nak bukak puasa kami pun sampai kat kampung, saudara mara ramaiii berkumpul , lepas buka posa, solat maghrib berjemaah terus keluaq main mercun sampai lah ketengah malam...bestt sangat-sangat :DD


dan sampai detik sekarang pun..dah 10 tahun berlalu masih segar dalam ingatan aku.. dan ketika ini pun aku masih merantau.... mesej,,call dan wc je menjadi pengubat rindu..eceh.
adik beradik pun dah besaq2 belaka. kakak pun dah kawin hehe..
alhamdulillah raya tahun ini bertamabah seorang ahli keluarga kami..

P/s: nanti kita balik, kita buat kue raya sama2 naa.abangwan,abangfaddly, dgn dik apih kena kemaih umah.ayah buat ketupat..mak plak masak makanan kita nak makan pagi raya..hehehe XD...untunggglaaa saya. :P